Niet-essentiële winkels zoals warenhuizen, bouwmarkten en tuincentra zijn tot 19 januari gesloten in Nederland om de verspreiding van het coronavirus te stoppen.
Webwinkels krijgen het daardoor drukker en moeten “alles op alles gaan stellen om te zorgen dat consumenten hun pakketjes op tijd ontvangen”, zegt Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org.
De druk op pakketbezorgers neemt door de harde lockdown verder toe. Cruciaal is of afhaalpunten in bijvoorbeeld boekhandels open mogen blijven.
Bol.com stopt met reclames op radio en tv om de druk niet onnodig verder op te voeren.
Er staat webwinkels een enorme klus te wachten, nu bekend is geworden dat niet-essentiële winkels in de nacht van maandag op dinsdag dicht moeten wegens het grote aantal coronabesmettingen.
Dat zegt directeur Wijnand Jongen van brancheorganisatie Thuiswinkel.org, dat circa 80 procent van de markt vertegenwoordigt. “Webwinkels moeten alles op alles gaan stellen om te zorgen dat consumenten hun pakketjes op tijd ontvangen”, aldus Jongen.
De webwinkels zullen waarschijnlijk komende week op maximale capaciteit gaan draaien. “De online bestedingen zullen enorm aanzwengelen. Aankopen van spullen om thuis te overleven en te kunnen werken komen bovenop de enorme drukte die we nu al ervaren rond de feestdagen”, zegt Jongen.
De directeur verwacht dat het merendeel van de pakketjes alsnog op tijd wordt afgeleverd, omdat de meeste mensen thuis zullen zijn en bezorgers minder last zullen hebben van het verkeer. Toch zal een significant deel van de bestellingen later aankomen.
"Hoe groot dat deel is, hangt er vanaf of de afhaalpakketpunten in winkels mogen openblijven. Tegelijkertijd vragen we webwinkels om consumenten, daar waar dat past, langer de tijd te geven om hun pakketje te retourneren, zodat daar geen onnodige drukte ontstaat."
Bol.com geeft voorrang aan corona-essentiële artikelen
Bol.com zag dat er maandagochtend al meer bestellingen werden gedaan dan het bedrijf verwachtte. De webwinkel geeft de komende tijd voorrang aan wat het bedrijf corona-essentiële producten noemt. Daarbij valt te denken aan zaken als handzeep, mondkapjes en babyartikelen.
Vervolgens krijgt het feestdagenassortiment zoals kerstcadeaus en kerstversiering voorrang als het bedrijf door drukte niet alle leveringen aan kan.
Bol.com zegt namelijk te verwachten dat consumenten nog meer gaan bestellen. "Dit zorgt voor een extra grote druk op onze logistieke processen, die van onze verkooppartners en de bezorgdiensten met wie we samenwerken. Ook voor ons is dit een uitzonderlijke situatie."
Om die druk niet onnodig verder op te voeren stopt Bol.com ook met reclames op radio en televisie. Een deel van die al ingekochte advertentieruimte geeft het bedrijf aan goede doelen.
Bol.com kijkt nog hoe het bedrijf om moet gaan met de sluiting van afhaalpunten in niet-essentiële winkels. Ook gaat de webwinkel nog kijken of de retourtermijn voor producten tijdelijk moet worden verruimd.
Pakketbezorgers bereiden zich voor op extra drukte
Ondertussen kijkt PostNL of de capaciteit van het bedrijf kan worden vergroot, nu het vanaf dinsdag waarschijnlijk nog drukker gaat worden voor pakketbezorgers.
"We bereiden ons voor op verschillende scenario's, dat doen we al sinds het begin van de coronacrisis", reageert een woordvoerster van PostNL. "We kijken daarbij als eerste hoe we veilig kunnen doorwerken. Op al onze locaties dragen we mondkapjes en houden we 1,5 meter afstand. Aan die coronamaatregelen kunnen we geen concessies doen."
Het bedrijf vergrootte zijn capaciteit sinds het begin van de coronacrisis al met 70 procent. "We kijken elke keer of en waar we onze capaciteit kunnen vergroten", aldus de zegsvrouw. "Maar uiteraard zijn er ook beperkingen. We werken al met veel meer nieuwe mensen, elke dag gaan er nu 5500 mensen op pad om pakketten te bezorgen."
Afgelopen weken werd al duidelijk dat PostNL kampt met topdrukte, en dat het bedrijf tegen de grenzen van zijn capaciteit zit. De pakketbezorger bezorgde een recordaantal aan pakketten, en moest ook een deel van de klanten en webwinkels teleurstellen. Alles bij elkaar wordt gemiddeld zo'n 95 procent van de pakketten op tijd bezorgd.
Mogen afhaalpunten open blijven?
Bij pakketbezorger DHL wordt teruggeschakeld naar het hoogste niveau. "Dat is het niveau van de week van Black Friday", zegt een woordvoerder. "Toen lukte het ons ook om zonder noemenswaardige vertragingen pakketjes te bezorgen."
Of dat de aankomende tijd weer gaat lukken, hangt er deels van af of de afhaalpunten in winkels open mogen blijven. "Die zijn een cruciale schakel in ons hele systeem, en voor kleinere ondernemers en particulieren de toegang tot ons netwerk."
De lijst met ‘uitzonderingen voor de detailhandel’ op rijksoverheid.nl noemt servicepunten voor het ontvangen en verzenden van brieven en postpakketten. Maar deze zijn vaak gevestigd in bijvoorbeeld boekhandels, die dus wel dicht moeten. De vraag is wat er met de afhaalpunten gebeurt.
Pakketbezorger DPD zegt tot nu toe goed door de piekperiode heen te komen. Door de opening van een nieuw sorteercentrum in Amsterdam en een depot in Limburg wist de bezorger de capaciteit voor aanvang van de piek uit te breiden.
"In de drukke perioden kan het zijn dat pakketten er langer over doen, dus wij raden iedereen aan om op tijd te bestellen", aldus een woordvoerder. Volgens het bedrijf wordt 98 procent van de pakketten nog steeds binnen een uur van de afgesproken tijd bezorgd.